Nepodceňujte únavu svých očí u počítače

Chronická únava očí vzniká především díky častému koukání do počítače. Jak předejít syndromu CVS? Co dělat, aby se oči tolik neunavovaly a zrak se nám nekazil víc a víc?

Čas strávený před obrazovkami počítačů a tabletů během posledních let neustále narůstá. Doslova „zírání“ hodiny do monitoru se stává realitou moderního životního stylu. Máme ale vůbec ponětí, jak tuto zátěž zvládají naše oči?

Syndrom počítačového vidění

Hlavní problém spočívá v tom, že naše oko není na takový způsob zátěže funkčně ani anatomicky přizpůsobeno. Vzniklé příznaky oční lékaři popisují jako tzv. Computer Vision Syndrome (CVS), neboli „syndrom počítačového vidění“.

Výzkumy ukazují, že touto formou únavy, neboli syndromem CVS, trpí 50 až 90 % lidí, kteří pravidelně používají při své práci počítač, tablet anebo chytrý mobil. Je ovšem šokující, že podobné příznaky se začínají objevovat u dětí předškolního a školního věku.

 

Jak může monitor, tablet či mobil působit na lidské oko?

CVS je ve své podstatě něco podobného jako golfový loket nebo tenisové rameno. Všechna tato poškození vznikají dlouhodobým a nadměrným přetěžováním jistých částí našeho těla, které na to nejsou anatomicky ani funkčně přizpůsobené. Lidské oko vystavené narůstající zátěži dlouhodobě strádá.

Pro oko je práce na počítači velmi specifická. Při sledování monitoru musí obě oči stále zaostřovat a přitom se rychle pohybovat v různých směrech po obrazovce. Oči se tímto neustálým tikáním velmi intenzivně namáhají. Oční svaly i obě oční čočky mají skutečně napilno.

Mnoho lidí vůbec netuší, že pro lidské oko je sledování monitoru počítače mnohem obtížnější úkol než klasické čtení textu v knize. Rozdíl je především způsoben jasem, problikáváním a ostrým kontrastem obrazovky počítače či tabletu. Hodiny „zírání“ do monitoru se tak mohou kumulovat do obrovských rozměrů. Když někdo tráví denně u počítače 5 hodin, za rok je to 18525 hodin, tedy 76 dnů! A pokud máte jinou oční vadu, např. krátkozrakost, dalekozrakost či astigmatismus, pro kterou nenosíte brýle se správnou korekcí, své oči přetěžujete ještě více.

Nemáte také CVS?

CVS syndrom je charakteristický přítomností některých z těchto příznaků (nebo také všech):

  • rozmazané vidění

  • dvojité vidění

  • zarudnuté a suché spojivky

  • podrážděné oči

  • bolesti hlavy

  • bolesti krční páteře

Když se tyto příznaky objevují dlouhodobě a neléčí se, mohou mít negativní dopad na kvalitu zraku i celkovou pracovní výkonnost. Nepodceňujte tyto příznaky, přijďte si raději nechat svůj zrak zkontrolovat specialistou

1. Dopřejte svým očím pravidelné přestávky

Snažte se během práce na počítači každých 20 minut na 20 vteřin odvrátit pozornost od monitoru a koukat třeba přes okno nebo na jiný vzdálenější objekt v kanceláři, pak na 20 vteřin zavřete oči. Na konec pohledem očí vepište na monitoru písmeno H a A. Protože při „zírání“ do monitoru oči prakticky nemrkají, zkoušejte během těchto krátkých přestávek často mrkat, abyste si své oči zvlhčili.

2. Upravte si nastavení monitoru počítače podle svých potřeb

Na monitoru lze nastavit jas, kontrast, ostrost, velikost písma a řadu dalších detailů individuálně podle svých představ. Stačí jenom vědět, že to jde!

3. Změňte si uspořádání svého pracovního stolu

Výsledky výzkumů očních lékařů ukazují, že optimální poloha pro obrazovku počítače je lehce pod úrovní očí (horní hrana monitoru by měla být ve výši očí) ve vzdálenosti 50 cm až 70 cm od obličeje. Při takto nastavené poloze monitoru pak nemusíte napínat krk ani přetěžovat oči, protože všechno vidíte správně.

4. Zbavte se přebytečného jasu a osvětlení z okolí

Důležité je i osvětlení, bílé nebo žluté světlo by mělo být rozptýleno po celé pracovní ploše, osvětlená má být pracovní plocha, ne oko.

5. Chraňte zrak před účinky modrého světla

Modré světlo potřebujeme pro zdravý organizmus a celkově pohodový pocit, záření modrého světla však může být i nebezpečné. Jednu věc víme jistě, že jsme dnes totiž vystavováni modrému světlu více než kdykoli dříve, a to v důsledku moderních světelných zdrojů, jako je LED osvětlení a záření vydávané počítačovými obrazovkami.

Chránit zrak si můžeme v dnešní době pomocí speciálních brýlových čoček, které tlumí modré světlo v rozsahu 390 až 440nm.

Trápí vás unavené oči už nějakou dobu? Stává se vám, že někdy vidíte trochu rozmazaně? Udělejte si rychlý test vašeho zraku.