Jaké značky brýlí jsou u zákazníků nejoblíbenější?
Mění se to. Dlouhodobě nejprodávanější je berlínská Mykita, kterou máme na pobočce Běhounská asi 10 let. Před pár lety jsme s velkým úspěchem do portfolia zařadili i dánské obruby Lindberg – ty aktuálně patří k nejprodávanějším. Obě jsou to optické značky propojující prvotřídní design s kvalitním technologickým zpracováním. Zákazníkům je rádi doporučujeme. Oblíbené jsou i barevné obruby Etnia Barcelona či žensky šarmantní Caroline Abram.
Jaké obruby byste doporučila zákazníkovi, který si přišel pro své první brýle?
Nejdřív musíme zjistit, jestli potřebuje brýle na čtení, na počítač či celodenní nošení. Všímáme si i stylu zákazníka – zda je oblečený sportovně či elegantně. Důležitá je barva očí, vlasů, tvar obličeje. Snažíme se i v tomto směru vzdělávat a kolegové na obou prodejnách proto absolvovali školení barevné typologie. U prvních brýlí většinou lidé sahají po univerzálních a spíše nenápadných obrubách, aby se jim hodily k většině oblečení.
A u druhých či třetích brýlí jsou ve výběru odvážnější?
Záleží hodně na typu a osobnosti každého člověka. Ale je těžké najít brýle, které se budou hodit úplně ke všemu. Je to jako s botami – zaběhat si taky nepůjdete v lodičkách. Pokud už zákazník ale nějaké brýle má, odváží se většinou u dalších brýlí do něčeho hravějšího a designově zajímavějšího.
Máte zákazníky, kteří k vám chodí téměř 30 let. Posouvá se jejich vkus při výběru brýlí?
Je to tak, řada zákazníků k nám chodí od dětství. A nyní přivádějí svoje děti. Postupem času jsou asi lidé odvážnější a začínají mít zájem i o značky jako jsou Theo – hravé a výrazné brýle, ve kterých je těžké nositele přehlédnout. Před 30 lety by po tak extravagantních brýlích v Česku asi nikdo nesáhl. Ale nemůžu paušalizovat. Vždy se to odvíjí od konkrétního člověka a jeho vkusu.
Odhadnout vkus zákazníka nemusí být jednoduché. Čím se řídíte?
Už z jeho vystupování poznáme, zda je extrovert a troufne si na výraznější brýle, nebo je spíše introvert, který raději zvolí brýle nenápadné. Řídíme se i oblečením a stylem.
Kolik brýlí si člověk průměrně vyzkouší, než najde ty pravé?
Asi okolo 20 brýlových obrub, často se ale vrací k těm, které seděly jako první. Další zkoušení probíhá pro potvrzení správnosti výběru. Muži většinou nechtějí s výběrem brýlí trávit tolik času, vyberou si z 10 vyzkoušených modelů. Někteří si vystačí i se zkouškou 2 brýlových obrub. Ženy jsou důkladnější, potřebují mít větší srovnání.
Roli ale hraje třeba i profese člověka. Technicky zaměřené zákazníky nadchnou brýle Mykita. Jejich konstrukce získala řadu patentů, mají odlehčené zpracování a neobsahují žádné šroubky. Oproti tomu kreativní profese včetně architektů jdou rádi do výrazných a designově zajímavých brýlí.
V nabídce máte více než 2 tisíce brýlí. Co když se nedokážu rozhodnout?
Pokoušíme se co nejlépe poradit, protože správný výběr obrub je i naše vizitka. S některými zákazníky se známe už déle, takže nám důvěřují a dají na naše rady. A pokud člověk váhá, necháme mu prostor a čas na rozmyšlenou. K rozhodování mu připravíme dobrou kávu. Nejdůležitější je, aby od nás odcházel spokojený a s příjemným zážitkem.