UV záření představuje riziko pro vaše oči. Chraňte si je

Přes léto se lidé bojí, aby si nespálili pokožku. Ale věděli jste, že tento nepříjemný stav, spojený se zarudnutím a zvýšenou citlivostí, může postihnout i oči?

 

UV paprsky jsou jednou ze součástí světelného spektra slunečního záření, které dopadá na Zemi. Některé studie ukazují, že se tyto paprsky podílí na zhoršování zraku v průběhu stárnutí (makulární degenerace).

UV záření nevidíme a necítíme. A v tom je jeho největší hrozba. Nepozorovaně a potichu spálí pokožku a při dlouhodobém působení zvyšuje riziko rakoviny kůže.

Dnes si už ale pokožku umíme poměrně účinně chránit. Osvěta je velká a stejně i škála ochranných produktů. Můžeme si koupit krém, olej nebo sprej s UV filtrem přesně podle našich potřeb. Ale co naše oči?

 

Riziko je podstatné

Informace o ochraně očí nejsou mezi lidmi tak rozšířené. S častým vystavováním silnému slunečnímu záření je přitom spojeno riziko celé řady zdravotních komplikací, z nichž jednou z nejhorších je vznik šedého zákalu. Ten je nejčastější příčinou slepoty na světě. Udává se, že jeden z pěti případů šedého zákalu má souvislost s poškozením oka v důsledku působení UV záření. Přitom se mnohým z těchto případů dá předejít správnou ochranou očí před slunečním zářením.

 

Jak si chránit oči před sluncem

Chcete-li si oči správně chránit před sluncem a udržet si je zdravé a zrak v pořádku co nejdéle, držte se následujících rad a tipů.

 

Volte vhodné sluneční brýle 

U slunečních brýlí není důležitá ani tak cena, jako spíše VELIKOST skel, TVAR brýlí a síla UV FILTRU. Brýle by měly mít co největší skla a měly by co nejlépe obemykat prostor očních jamek včetně bočních a spánkových partií. Co se týče UV filtru, nejlepší ochranu vám poskytnou brýle s certifikační polepkou UV400, protože jejich skla zablokují i vysokofrekvenční paprsky škodlivého UV záření. O kategoriích slunečního filtru u slunečních brýlí jsme psali v článku https://www.optika-richter.cz/aktuality/zaostreno-na-slunecni-bryle/.

 

Noste kontaktní čočky s UV filtrem

Bohužel, ani kvalitní sluneční brýle nezabrání proniknutí určitého množství UV paprsků, a to zejména z periferních směrů kolem obrouček. Kontaktní čočky s UV filtrem však chrání přesně tu část rohovky, kterou světlo proniká dále dovnitř oka a poskytují tak dodatečnou ochranu. Za nejlepší možnou ochranu očí před sluncem a škodlivými UV paprsky tak bývá považována kombinace vhodných slunečních brýlí, kontaktních čoček s UV filtrem a vhodné pokrývky hlavy (s širokou krempou či kšiltem).

 

Pozor na odražené sluneční paprsky

Sluneční paprsky se odrážejí od různých povrchů a zasahují naše oči. A to hlavně při letním koupání nebo při zimních sportech. Takto odražené paprsky mohou projít kolem skel brýlí a dopadnout přímo na oko. Proto při podobných aktivitách věnujte ochraně očí zvýšenou pozornost. I v těchto případech jsou kontaktní čočky s UV filtrem vhodnou možností řešení.

 

Chraňte své oči po celý den

Sluneční paprsky jsou nejsilnější v rozmezí mezi desátou hodinou ranní a druhou hodinou odpolední, avšak výzkumy jasně ukazují, že nejrizikovější z hlediska pronikání paprsků do očí jsou brzké ranní hodiny po východu slunce nad obzor a večerní hodiny před západem slunce. Své oči je tedy vhodné chránit v průběhu celého dne.

 

Počasí nehraje roli

Většina lidí se mylně domnívá, že si je potřeba chránit oči pouze během slunečných dnů, avšak UV paprsky pronikají i přes mraky a oblačnost a mohou tak poškozovat vaše oči, i když je zataženo! Proto je třeba chránit si oči před UV paprsky bez ohledu na počasí.

 

Zeptejte se našich očních specialistů

Nezapomínejte na pravidelné preventivní kontroly očí a zraku podle frekvence, kterou doporučí váš oční specialista. V průběhu návštěvy ho můžete požádat o radu, jak si správně oči před UV zářením chránit.

 

Nedostatek vitamínů a antioxidantů očím také škodí

Jezte listovou zeleninu a ovoce bohaté na vitaminy A, C a E. Za obzvláště prospěšné látky pro zdraví vašich očí jsou považovány antioxidanty lutein a zeaxantin. Vysoký obsah luteinu mají například žluté papriky, mango nebo listová zelenina. Zdrojem zeaxantinu jsou například brokolice, kukuřice a cereálie, pomeranče a také vejce.

 

Nezapomínejme na děti. Chraňme i jejich oči

Dětské oči jsou vůči UV záření zranitelnější než oči dospělých, a proto věnujte jejich ochraně zvýšenou pozornost. Kvalitní sluneční brýle a čepice či klobouček jsou při pobytu dětí venku naprostou nutností.