V sobotu 17.11. 2018 máme ZAVŘENO.

UV záření představuje riziko pro vaše oči. Chraňte si je

Přes léto se lidé bojí, aby si nespálili pokožku. Ale věděli jste, že tento nepříjemný stav, spojený se zarudnutím a zvýšenou citlivostí, může postihnout i oči?

 

UV paprsky jsou jednou ze součástí světelného spektra slunečního záření, které dopadá na Zemi. Některé studie ukazují, že se tyto paprsky podílí na zhoršování zraku v průběhu stárnutí (makulární degenerace).

UV záření nevidíme a necítíme. A v tom je jeho největší hrozba. Nepozorovaně a potichu spálí pokožku a při dlouhodobém působení zvyšuje riziko rakoviny kůže.

Dnes si už ale pokožku umíme poměrně účinně chránit. Osvěta je velká a stejně i škála ochranných produktů. Můžeme si koupit krém, olej nebo sprej s UV filtrem přesně podle našich potřeb. Ale co naše oči?

 

Riziko je podstatné

Informace o ochraně očí nejsou mezi lidmi tak rozšířené. S častým vystavováním silnému slunečnímu záření je přitom spojeno riziko celé řady zdravotních komplikací, z nichž jednou z nejhorších je vznik šedého zákalu. Ten je nejčastější příčinou slepoty na světě. Udává se, že jeden z pěti případů šedého zákalu má souvislost s poškozením oka v důsledku působení UV záření. Přitom se mnohým z těchto případů dá předejít správnou ochranou očí před slunečním zářením.

 

Jak si chránit oči před sluncem

Chcete-li si oči správně chránit před sluncem a udržet si je zdravé a zrak v pořádku co nejdéle, držte se následujících rad a tipů.

 

Volte vhodné sluneční brýle 

U slunečních brýlí není důležitá ani tak cena, jako spíše VELIKOST skel, TVAR brýlí a síla UV FILTRU. Brýle by měly mít co největší skla a měly by co nejlépe obemykat prostor očních jamek včetně bočních a spánkových partií. Co se týče UV filtru, nejlepší ochranu vám poskytnou brýle s certifikační polepkou UV400, protože jejich skla zablokují i vysokofrekvenční paprsky škodlivého UV záření. O kategoriích slunečního filtru u slunečních brýlí jsme psali v článku https://www.optika-richter.cz/aktuality/zaostreno-na-slunecni-bryle/.

 

Noste kontaktní čočky s UV filtrem

Bohužel, ani kvalitní sluneční brýle nezabrání proniknutí určitého množství UV paprsků, a to zejména z periferních směrů kolem obrouček. Kontaktní čočky s UV filtrem však chrání přesně tu část rohovky, kterou světlo proniká dále dovnitř oka a poskytují tak dodatečnou ochranu. Za nejlepší možnou ochranu očí před sluncem a škodlivými UV paprsky tak bývá považována kombinace vhodných slunečních brýlí, kontaktních čoček s UV filtrem a vhodné pokrývky hlavy (s širokou krempou či kšiltem).

 

Pozor na odražené sluneční paprsky

Sluneční paprsky se odrážejí od různých povrchů a zasahují naše oči. A to hlavně při letním koupání nebo při zimních sportech. Takto odražené paprsky mohou projít kolem skel brýlí a dopadnout přímo na oko. Proto při podobných aktivitách věnujte ochraně očí zvýšenou pozornost. I v těchto případech jsou kontaktní čočky s UV filtrem vhodnou možností řešení.

 

Chraňte své oči po celý den

Sluneční paprsky jsou nejsilnější v rozmezí mezi desátou hodinou ranní a druhou hodinou odpolední, avšak výzkumy jasně ukazují, že nejrizikovější z hlediska pronikání paprsků do očí jsou brzké ranní hodiny po východu slunce nad obzor a večerní hodiny před západem slunce. Své oči je tedy vhodné chránit v průběhu celého dne.

 

Počasí nehraje roli

Většina lidí se mylně domnívá, že si je potřeba chránit oči pouze během slunečných dnů, avšak UV paprsky pronikají i přes mraky a oblačnost a mohou tak poškozovat vaše oči, i když je zataženo! Proto je třeba chránit si oči před UV paprsky bez ohledu na počasí.

 

Zeptejte se našich očních specialistů

Nezapomínejte na pravidelné preventivní kontroly očí a zraku podle frekvence, kterou doporučí váš oční specialista. V průběhu návštěvy ho můžete požádat o radu, jak si správně oči před UV zářením chránit.

 

Nedostatek vitamínů a antioxidantů očím také škodí

Jezte listovou zeleninu a ovoce bohaté na vitaminy A, C a E. Za obzvláště prospěšné látky pro zdraví vašich očí jsou považovány antioxidanty lutein a zeaxantin. Vysoký obsah luteinu mají například žluté papriky, mango nebo listová zelenina. Zdrojem zeaxantinu jsou například brokolice, kukuřice a cereálie, pomeranče a také vejce.

 

Nezapomínejme na děti. Chraňme i jejich oči

Dětské oči jsou vůči UV záření zranitelnější než oči dospělých, a proto věnujte jejich ochraně zvýšenou pozornost. Kvalitní sluneční brýle a čepice či klobouček jsou při pobytu dětí venku naprostou nutností.